Co to jest New Style

na podstawie wywiadu z Karolem Niecikowskim (Fair Play Crew)

Tekst: Agata Tomaszewska, luty 2008


TANIEC NEW STYLE

 

New style to nazwa stylu tańca. Określenie to było dotychczas używane głównie w kręgach tanecznych, bardziej lub mniej związanych z kulturą hip hop. Taki termin roboczy przyjęli Polscy tancerze na nazwanie pewnych nowych tendencji, które pojawiły się w świecie tańca. Nie był to czysty styl hip hop, nie był to jazz, ani nic co można by jakoś dokładnie określić. Nie było takiej potrzeby. Lecz gdy pojawił się program You Can Dance i gdy czołowi tancerze hip hop/new style dostali się do ścisłego finału, termin ten poznała cała Polska. Nagle rzesza polskiej młodzieży zapragnęła tańczyć new style – „tak jak Roofi i Gaua z You Can Dance”.

I tu pojawił się problem. Nikt tak naprawdę nie był w stanie powiedzieć czym jest lub czym nie jest new style. Brakuje definicji tego tańca. Nazwa ta pojawiła się niejako przypadkiem i funkcjonowała wśród tancerzy jako nieformalny opis pewnego szerszego zjawiska tanecznego, pewnej kultury tanecznej. Lecz gdy została przechwycona przez świat mediów, okazało się że to nie wystarczy, że termin jest za szeroki, nieprecyzyjny. New style stał się hasłem; mnożony przez telewizję i gazety jest rozpoznawalny przez coraz więcej osób. Lecz nie przekłada się to na wiedzę o nim.

Jedyny artykuł jaki znalazłam w Internecie o new stylu znajduje się na forum portalu www.break.pl. Autorstwa Karola Niecikowskiego (Niecika), należącego do wspomnianej wyżej ekipy Fair Play Crew. Jednak problem nie jest w tym artykule rozwiązany, co najwyżej zasygnalizowany. Dlatego postanowiłam przeprowadzić wywiad z autorem i mocniej podrążyć ten temat. Wywiad potwierdził tylko, że new style nie może być zamknięty w krótkiej zwięzłej definicji. Ani długiej. Generalnie nie jest to termin zamknięty. Ani jednoznaczny. Może być rozumiany na różne sposoby. Główne przemyślenia Niecika na ten temat można streścić w następujących punktach:


1. ‘Swój style’

 

Pierwszy aspekt, na który Karol zwrócił uwagę to indywidualny charakter tańca new style:
„Dla mnie ‘new style’ to jest to coś, co każdy tancerz tworzy we własnym zakresie. Ty masz swoją osobowość i tworzysz swój własny styl.” W new stylu tancerz wyraża swoją osobowość. To ona wpływa na styl jego styl tańca. Ważny jest element twórczy – kreowanie własnego oryginalnego stylu, ruchów.
„Tak naprawdę każdy tancerz kieruje się innymi zasadami i new style przez każdego tancerza jest tańczony zupełnie inaczej.” Jakimi zasadami kieruje się tancerz? Zasady można w tym przypadku rozumieć jako składniki stylu: gust muzyczny, ulubieni choreografowie i style, sposób ekspresji, znajomość technik i stylów tańca. Każdy tańczy new style bazując na tych elementach. One powodują rożnorodność, ponieważ każdy ma inne doświadczenia i upodobania To wskazuje jak zróżnicowany może być końcowy efekt w postaci samego tańca.
„Bo tak naprawdę jak patrzysz na ‘gwiazdy taneczne’ na całym świecie, które tańczą new style to nie mówisz ‘new style’ ogólnie tylko ‘ten i ten koleś z tej ekipy tańczy tak’ albo ‘ten i ten koleś z ekipy tańczy tak’. Dlatego, że różne osoby inspirują się różnymi rzeczami, różnymi stylami tańca i tworzą ten własny, niepowtarzalny. To jest tak naprawdę ich style, to jest mój style, to jest twój style.”
New style okazuje się być sprawą tak indywidualną, że nawet nie mówi się o danej osobie że tańczy new style – brzmiałoby to jak stwierdzenie, że ktoś tańczy w swoim własnym stylu


2. Mieszanka stylów


Ważnym w new stylu terminem jest inspiracja.
„..zainspirować się jakimś ruchem albo wykorzystać czyjś ruch – To jest ok. Mówię o tancerzach którzy mają jakieś tam doświadczenie i nie przychodzą na warsztaty i nie kopiują czyichś ruchów tylko po prostu tworzą swój własny styl.” Mimo że najważniejszy jest indywidualny styl, tancerze nieustannie szkolą się na warsztatach tanecznych i czerpią z nich pomysły, traktują jako źródło umiejętności ale też inspiracji. Można użyć czyjś ruch jako bazę i stworzyć z niego coś własnego. Albo wykonać go we własnym stylu. Najważniejsze jest wyczucie, by nie przesadzić z ilością zapożyczonych ruchów. To ‘inspirowanie się’nie powinno być zasadą, ale raczej następować nieświadomie, naturalnie.
Ale nie chodzi tylko o wykorzystywanie ruchów z warsztatów. Dla new stylu charakterystyczne jest Niecika wykorzystywanie wielu różnych stylów tańca.
„Moim zdaniem to rozwinęło się o tyle [ewolucja stylu tańca hip hop], że ludzie zaczęli po prostu sobie wymyślać coś nowego, wyszli z tego oldschoolowego tańca gdzie się tańczyło na 1 2 3 4 5 6 7 8 i zaczęli dodawać swoje elementy i swoje pomysły różne, wymyślać swoje ruchy. Każdy zaczął tworzyć swoje ruchy inspirując się różnymi stylami tańca, poppingiem, lockingiem, jazzem, housem. To wszystko mieści się w tym worku który my nazywamy new style.” Wniosek z tego taki, że new style nie jest jednorodnym, oddzielnym, autonomicznym stylem ale mieszanką różnych już istniejących.
„..nie ma [w new stylu] jakichś określonych ruchów podstawowych jak w klasyce, jazzie czy lockingu.” Poruszona tu ważna kwestia to brak czegoś takiego jak krok new stylowy. Ten styl nie ma własnych kroków – wszystkie pochodzą z najróżniejszych stylów tańca. Nawet jeśli kroki te są przetworzone, to i tak nie zostały nazwane. New style nie ma terminologii, ani warstwy teoretycznej. „ New style to jest pojęcie, którego nie można tak naprawdę zdefiniować”.


3. Gangsta


Jest też inna strona new stylu – bardziej hip hopowa. Taką promują francuskie zawody Just Debout. Tam rozumieją to jako taniec wykonywany to mocnej muzyki hip hop, z mocnymi bitami i bez wpływów innych stylów. Również w Londynie raczej tak rozumieją termin new style:
„Podam Ci taki przykład. Przyjechał Spin [choreograf z Londynu] do Polski i zobaczył niektóre chorełki i zapytał ‘wy to nazywacie new style – dlaczego? To jest dla mnie bardziej contemporary, co wy robicie’. Może to jest jakiś contemporary, może jest w tym więcej jazzu niż newstylu. Bo new style to jest dla niego gangsta, tańczą go do muzy hip hopowej.(…) To co się dzieje w Paryżu – Just Debout. Oni organizują taki turniej i nazywają to new style i tam tańczą podobnie do ekipy Top Toys. I to właśnie mi się bardziej kojarzy z new stylem niż takie grupy jak my czy F’N’F”


4. Muzyka


Wspólnym mianownikiem dla choreografii new stylowych wydaje się być właśnie muzyka. Da się powiedzieć że ktoś tańczy new style a nie np. disco dzięki muzyce do jakiej tańczy: hip hop, r’n’b i pop.
„Wiesz jaki jest mianownik? Mi się wydaje że to muzyka do której się tańczy. Gdybyś na przykład włączyła mi muzykę hip hopową, czy r’n’b, czy ogólnie muzyką uznawaną za muzykę, do której się tańczy new style i bym zatańczył jakąś solówkę na freestylu, to byś powiedziała że to jest new style dlatego, że ta muzyka, która w tle gra, nadaje charakter temu co się tańczy. Czyli to muzyka jest takim głównym odnośnikiem.” Ciekawe jest określenie „muzyka ogólnie uznawana za muzykę do której się tańczy new style” – nasuwa się pytanie przez kogo jest uznawana muzyka by nadawać się do new stylu. Nasuwa się odpowiedź że chodzi o tancerzy zainteresowanych tym trendem, śledzących poczynania instruktorów i tancerzy na świecie, będących na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami w świecie tańca, albumami.


5. Nazwa umowna


Ważna kwestia jaką porusza Niecik to pytanie o sens używania tego terminu. Jego zdaniem termin ‚new style’ przyjął się jako określenie pewnego nowego zjawiska jakie pojawiło się w Polsce parę lat temu, tylko dlatego że oznacza po prostu „nowy styl”. Ale ten „nowy styl” już nie jest aktualny, teraz jest jeszcze nowszy styl, i mógłby być równie dobrze nazwany inaczej.
„Ale patrz. To było rok temu nowe [new style], a na przykład teraz ja mogę nazwać to ‘new new new new style’… ‘New age new XRS new style’. Zobacz. A ty powiesz tak, a co to jest ‘new age new XRS new style’? A ja powiem, to jest taki styl, który jest zupełnie nowy, w którym ja wykorzystuję swoje ruchy gotowe, dodaję jakieś piruety, dodaję jakieś elementy b-boyingu, takie rzeczy.”
Karol nie wykazuje przywiązania do nazwy new style, nie utożsamia się z jakimś konkretnym stylem. Uważa że ta nazwa po prostu się przyjęła żeby ogarnąć nowe zjawiska w tańcu. Ale nie jest to nazwa stała. Te nowe zjawiska, nowe ‘style’ są tak liczne jak tancerze je wykonujący. I dzięki temu też mogą powstawać kolejne, węższe określenia.
„.. dla mnie to jest naprawdę bardzo szerokie. Wydaje mi się że nazwa new style jest kwestią umowną. Dlatego ja odbiegam od tego terminu i na przykład moje zajęcia nazwałem new age dlatego żeby promować ten styl, chociażby dlatego że jaram się dance 2XS (szkoła tańca w Londynie), a oni nazwali swoje zajęcia new age. Ale np. za pół roku nazwę sobie. Je na przykład fair play style.”
Tak jak zmienia się styl – ewoluuje wraz z rozwojem tancerza – tak też mogą się zmieniać nazwy. Termin new style nie określa nic konkretnego. Jest przestrzenią w której mogą rodzić się inne style. A w ramach tych stylów nowe kroki, nowe nazewnictwo.
„Być może trzeba wymyslić inną nazwę dla tego stylu (…) Wymyślasz jakiś ruch i mówisz tak: to jest połączenie jazzu i lockingu i chciałbym żeby ten krok się nazywał ‘jowisz’ na przykład i tamten krok nazywam ‘mars’. I wiesz, dajesz to w Internet, jesteś pionierem tego stylu i małolaci którzy będą się tobą jarać, którzy wiedzą że jesteś zajebisty i udowodnisz to niejednokrotnie (…), będą uczyć się tego i będą promować, że to jest np. ‘jowisz’ a ten krok jest ‘mars’, i będą tego uczyć, wiesz o co chodzi. Tak jak kiedyś robiło Rock Steady Crew czy Boogaloo .”
Element pionierski jest tu wyraźnie podkreślony, aby pokazać że wszystko zależy od twórcy. Jeżeli tylko ma się wystarczająco dużo kreatywności można stworzyć nowy styl, na wzór tworzenia pierwszych b-boyów układających pierwsze ruchy do b-boyingu.
Ważny jest też sposób promowania nowej nazwy, nowego stylu. New style stał się popularny w Polsce dzięki takim serwisom jak YouTube, wielkie źródło inspiracji dla tancerzy. Ludzie znaleźli video na którym ktoś określił prezentowany styl jako new style. To się spodobało oglądającym i zaczęli się tego uczyć i rozprzestrzeniać. Wydaje się że tak samo może być z każdym innym ‘nowym stylem’ – należy go wypromować, a wtedy ludzie zaczną go tańczyć.
„Mówimy tu tylko o nazwie [new style]. To jest tylko zastosowanie pewnej nazwy którą można używać. (…) Pamiętaj, że ktoś to sobie kiedyś wymyślił, kiedy w ogóle nie było tej nazwy, był oldschool hip hop, i nazwał to new style, komuś to się spodobało i też zaczął to nazywać new style, drugi, trzeci, stworzyła się taka sieć, dotarła do Polski i tancerze pomyśleli – teraz tak się tańczy. Chodzi o tych ludzi co to zaczęli. Chodzi o to że przychodzisz na zajęcia i mówisz, ludzie teraz ja wam pokazuję jak się tańczy i teraz tak się tańczy. Ja bym chciał TO promować.”


Wnioski


Wydaje mi się że przedstawiłam wystarczające argumenty by stwierdzić że new style to zjawisko wymykające się jednoznacznej definicji. Z jednej strony jest to indywidualny styl każdego tancerza, z drugiej jest to nowa jakość zawierająca w sobie wpływy z wszelkich możliwych innych stylów. Istnieje też różnica w interpretacji czym jest new style pomiędzy krajami. W Anglii, Francji określa się tak taniec typowo hip hopowy, wykonywany do muzyki hip hop, z mocnymi bitami. Mimo tej różnorodności da się rozpoznać gdy tancerz tańczy new style. Może to być związane z muzyką, która determinuje ten styl, czyli hip hop, r’n’b, pop. Najciekawszą kwestią jest zupełna umowność tej nazwy w Polsce. Wydaje się prawdą, że popularność tej nazwy jest przypadkowa i że new style został wypromowany wśród tancerzy przez serwisy internetowe. Że jest plastyczną materią, która czeka na pionierów, którzy ją określą i sklasyfikują. Już nie jako new style. Ale jako coś zupełnie nowego…



A po wywiadzie… 😉

(od lewej: Blacha, Alicia, Niecik, Olgi, Kruk, ja)

Podziel się ze znajomymi!

Warning: Missing argument 1 for cwppos_show_review(), called in /home/gaata/www/wp-content/themes/flat/content-single.php on line 29 and defined in /home/gaata/www/wp-content/plugins/wp-product-review/includes/legacy.php on line 18