Kobieta z Reklamy 

Z okazji Dnia Kobiet na moją facebookową grupę Kobiety w Reklamie wrzuciłam post, którym chcę się z wami podzielić, bo wydaje mi się interesujący nie tylko z perspektywy tzw. branży.

 


JEAN WADE RINDLAUB

Chciałam wam przedstawić legendarną kobietę reklamy, która była wzorcem dla stworzenia Peggy Olson – bohaterki z Mad Menów, widocznej na cover photo naszej grupy.

Pierwszą pracę w agencji reklamowej Rindlaub zdobyła jako sekretarka. Ale jej zdolności pisarskie sprawiły, że szybko przeszła na stanowisko copywriterskie. Do BBDO dołączyła w 1930 roku i pracowała tam przez całą (!) karierę. Przez jej ręce przeszło ok 50 marek targetowanych na kobiety, dla których stała się swoistą „specjalistką od kobiecego punktu widzenia”. Jej prace wyróżniały się nowym jak na te czasy podejściem do kobiet – uważała, że są bardzo ważne w reklamie i należy do nich mówić szczerze i z szacunkiem. Bo Rindlaub wierzyła, że jej zawód to nie wciskanie produktów, lecz misja. Misja edukowania kobiet, by żyło im się lepiej.

Oprócz talentu copyrwiterskiego nasza bohaterka była również pionierką badań – szybko zrozumiała jak ważne w procesie kupna są decyzje kobiet pracujących i gospodyń domowych i zebrała ponad 400 osób w formie grup focusowych (junior council i homemakers council) do testowania reakcji na produkty, nazwy marek, opakowania i reklamy. Założyła również w siedzibie firmy innowacyjną kuchnię testową do badania reklamowanych potraw.

Jej kampania srebrnej zastawy Oneida z 1944 „Back home for Keeps” (“Wracam na dobre”) tak skradła serca Amerykanom wrzuconym w wojenną zawieruchę, że żołnierze zabierali ulotki reklamowe jadąc na front, by przypominały im o ukochanych, które czekają w ojczyźnie. Z srebrną zastawą i obiadem na stole, oczywiście.

Prace Rindlaub ukazały się w zestawieniach najlepszych reklam, a ona sama awansowała do grona 100 najlepszych copywriterów swoich czasów, została okrzyknięta AdWoman Roku oraz pierwszą laureatką prestiżowej nagrody „Print & Ink”.

Helen Jean Wade, urodzona 9 lutego 1903 roku w Lancester w Pensylwanii, zdobyła wykształcenie w domu od ojca, a pierwszą pracę zdobyła w roku, w którym kobiety zdobyły prawo do głosowania. Rozpoczęła karierę, którą kochała dwa tygodnie po tym, jak poślubiła mężczyznę, którego kochała. W 1953 została pierwszą kobieta wybraną do zarządu jakiejkolwiek dużej agencji reklamowe, a w 1946 – pierwszą kobietą w funkcji Wiceprezeski (Vice President) BBDO. Jednocześnie wychowała dwójkę dzieci.

Z okazji Dnia Kobiet życzę nam, na wzór naszej reklamowej babki, wystarczająco dużo szczęścia, siły i determinacji, by przecierać nowe szlaki i udowadniać niedowiarkom, że niczym się od nich nie różnimy.

Podziel się ze znajomymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *