
18 kategorii. 37 000 zgłoszeń. 1143 zwycięzców. – Tak wygląda w liczbach tegoroczna edycja Cannes Lions – konkursu, o którym poza branżą prawie nikt nie słyszał, a który jest dla reklamiarzy mniej więcej tym, czym Festiwal Cannes dla filmowców.
Jak się zapewne domyślacie, nie są to reklamy, które towarzyszą nam w życiu codziennym, dekorując strony internetowe, upiększając przestrzeń publiczną i zmieniając programy w radio i tv w 15-minutowe przerwy między blokami reklamowymi.
Cannes Lions to reklamowa Liga Mistrzów, Grand Prix Formuły R. To właśnie tu najbardziej renomowane agencje reklamowe świata (tak, istnieje światowy ranking agencji reklamowych) prezentują swoje najlepsze orace – perły kreatywności, błyski geniuszu, skarby rzemiosła. A przede wszystkim oryginalne i nietuzinkowe pomysły, które agencje miały jaja zaproponować klientom, a klienci odwagę, by w nie uwierzyć. I wyłożyć kasę.
Bo jak się pewnie domyślacie, wyprodukowanie przełomowej reklamy tanie nie jest,a co gorsza każde zgłoszenie do Cannes Lions kosztuje, zależnie od kategorii, od 500 do 1275 €. Tym bardziej szokuje liczba zgłoszeń. Nawet jeśli jurorzy mieli trzy miesiące na przedarcie się przez te kilometry formularzy, terabajty filmów i tony boardow, to trudno sobie wyobrazić ogrom pracy potrzebnej, by z 37 tys. prac wyłuskać te 1143 najciekawsze. 1143!
Wszyscy z niecierpliwością czekają na lipcowe ogłoszenia zwycięzców. A po oficjalnej gali, reklamiarze jak świat długi i szeroki zwołują kreacje, rozwijają ekrany i wyciągają projektory, by w zaciszach sal konferencyjnych lub swoich własnych biurek oddać się nabożnemu corocznemu rytuałowi – przeglądowi finalistów Cannes Lions.
Nie da się ukryć, że już samo przeglądanie 18 kategorii jest żmudne i czasochłonne, ale są szaleńcy którzy to lubią. I niektórzy na dodatek bezwstydnie się tym chwalą. Oto osiem reklam z Cannes Lions, którymi jara się branża.
Top 9 reklam z Cannes Lions 2014
„Scarecrow”
Możliwe, że widzieliście już wzruszającą historię Stracha na wróble w internecie, bo parę miesięcy temu stała się globalnym viralem. Reklama nietypowa, po stojąca po stronie dobrych. A to raczej nietypowe;)
Klient: Chipotle Mexican Grill Inc.
Agencja: Creative Artists Agency, Los Angeles, USA
Nagrody:
– Grand Prix w kategorii Cyber
– trzy Złote Lwy w kategorii Branded Content
– Brązowy Lew w kategorii Titanium & Integrated
“The Sun Isn’t What They Say It Is”
Najśmieszniejsza reklama jaką w tym roku zobaczycie. Estetyką lo-fi i humorem z memów nawiązuje do kultowego spotu wody Vytautas.
Klient: Visionlab
Agencja: LOLA, Spain
Nagroda:
– Srebrny Lew w kategorii Film
“Sweetie”
Nowoczesna reklama nie tylko atrakcyjnie komunikuje produkt i zacheca do kupna. Nowoczesna reklama zmienia świat na lepsze. I nie ma w tym ironii.
Klient: Stowarzyszenie Terre des Hommes Netherlands
Agencja: Lems, Holandia
Nagrody:
– Grand Prix dla organizacji non-profit
– 6 Złotych Lwów w Kategorii Cyber
– 2 Złote Lwy w kategorii Direct
– 1 Złoty Lew i dwa srebrne w kategorii Promo & Activation
– 1 Złoty Lew w kategorii Media
– 1 Złoty Lew w kategorii PR
“Possibilities”
Wiadomo że monumentalny budżet to rozmach, gwiazdy i efekty. Ale też często nudne i bezpieczne rozwiązania. Nie w przypadku Nike.
Klient: Nike
Agencja: Wieden + Kennedy Portland, USA
Nagrody:
– 1 złoty lew w kategorii Film
– 2 srebrne i 1 brązowy lew w kategorii Film Craft
“The Parting Glass”
Świeża, trochę melancholijna historia, która w dyskretny, subtelny sposób mówi o przyjaźni, życiowych przełomach i przemijaniu.
Klient: Tullamore Dew
Agencja: Oppermanweiss, Nowy Jork, USA
Nagroda:
– Srebrny Lew w kategorii Film
“Rescue”
Wszyscy znamy i kochamy interwencyjne reality showy, w których bohaterscy wetsi tarują zabiedzone zwierzątka, policjantki zakuwają w kajdany agresywnych huliganów i generalnie dobro zwycięża. A tak przerobiła ten motyw branża spożywcza.
Klient: Unilever
Agencja: Adam&EveDDB London, UK
Nagroda:
– Złoty Lew w kategorii Film
“Too complicated”
Nie mogę wiele powiedzieć żeby nie spojlerować, ale dodam tylko, że filmy są cztery i wszystkie doskonałe: too scary, too boring i too sad, ale ostatniego nie mogę znaleźć.
Klient: DU Communications
Agencja: Leo Burnett Dubai, ZEA
Nagroda:
– Złoty Lew w kategorii Film
“The Epic Split”
Epickie, kultowe, pozostanie na zawsze w naszej pamięci jako kolejny dowód na zajebistość Van Damme’a oraz na to, że istnieją klienci z absurdalnym poczuciem humoru. Czego sobie i wam życzę 🙂
Klient: Volvo
Agencja: Forsman & Bodenfors, USA
Nagrody:
– Grand Prix w kategorii Film
– 1 Złoty Lew, 3 Srebrne i jeden Brązowy w kategorii Film Craft
– 1 Srebrny Lew w kategorii PR